Twoje marzenia w postaci zaplanowanego projektu to cel z datą realizacji. Wywiad
W dzisiejszym świecie, niejeden z nas potrzebuje motywacji i wspracia mentalnego w poszukiwaniu odpowiedniej drogi. Zawód cocha, niesie za sobą wiele cennych i wartościowych doświadczeń, poprtych wiedzą i umiejetnościmi. Dlaczego warto skorzystać z couchingu odpowiada w wywiadzie Artur Domagała.
Ewelina Salwuk-Marko: Jakbyś miał dokończyć proste zdanie ” Jestem ekspertem od…” Jakbyś je dokończył?
Artur Domagała: Od Projektowania Efektów. Bez względu na poziom trudności czy potrzebne kompetencje udowadniam, że Twoje marzenia w postaci zaplanowanego projektu to cel z datą realizacji.
Jak zaczęła się twoja kariera?
Bardzo typowo, od pracy przedstawiciela handlowego, następnie managera kluczowych klientów i regionalnego kierownika rozwoju biznesu, na coachu kończąc. Ponad 12 lat pracy w koncernach, to bardzo dobra szkoła życia, która wiele wniosła w jakość mojej pracy.
Coaching to bardzo złożone i szerokie pojęcie. Po co jest jest nam potrzebny coaching?
Każdy z nas (równie z ja) potrzebuje narzędzi w postaci umiejętności, nawyków czy kompetencji, które pozwolą nam realizować swoje plany. Plany osobiste, zawodowe, rodzinne czy biznesowe, będą jedynie deklaracjami bez pokrycia, jeśli nie mamy narzędzi, aby je realizować. Potrzeba mentora, który pomoże nam przeanalizować zasoby, zaprojektować drogę oraz razem z Tobą przejdzie przez każdy, etap który zaprowadzi Cię tam gdzie chcesz być.
Jak w ogóle wygląda proces coachingowy i ile trwa?
Doskonałe pytanie, które pokazuje, że coachingi to proces. W księgarniach mamy setki książek o rozwoju, a nadal jesteśmy w punkcie X, dlatego że książka nie analizuje postępów, nie koryguje błędów i nie utrzymuje stałego poziomu motywacji. Czas uzależniony jest od wielu czynników, natomiast zazwyczaj to 6-24 spotkań. Pierwsze spotkanie to zawsze analiza i wyznaczanie kierunku. Gdzie jesteśmy, co potrafimy, czego nam potrzeba i jaki jest cel oraz co to definiuje.
Jak wygląda praca z Tobą?
Moim głównym założeniem szkoleniowym jest efektywność i profesjonalizm w przekazywaniu umiejętności, dlatego też odpowiadam za skuteczność. Realizowane cele moich kontrahentów, są najlepszymi referencjami. Branża farmaceutyczna, ze względu na 70% mojej pracy w korporacjach, jest mi najbliższą, aczkolwiek moi klienci, to także osoby z innych branż. Klienci indywidualni to szerokie spektrum osobowości, od kadry managerskiej po właścicieli firm, na osobach, które szukają rozwiązań dla swojego otoczenia, jak relacje interpersonalne kończąc.
Twoje marzenia w postaci zaplanowanego projektu to cel z datą realizacji.
Coaching, to też wykraczanie poza dotychczasowe ramy. Niekiedy, ludzie są na to bardzo oporni, jak sobie z tym radzisz?
To kluczowe, aby narzędzia pozwalające na rozwój dobrać indywidualnie pod osobowość, tryb życia, posiadane już kompetencje czy oczekiwania i determinację. Podobnie jak leki dobiera się na podstawie wagi, wieku, interakcji czy stanu zdrowia. Taka forma i rodzaj szkolenia w formule indywidualnej projektowany jest w celu osiągnięcia maksymalnych korzyści.
Obecna sytuacja na świecie, wymaga od ludzi ogromnej ilości energii. Niektórym brakuje sił, czasu. Borykają się ze stresem, ze strachem…Dotyczy to sfery prywatnej i zawodowej. Jakie pozytywne aspekty może mieć coaching?
Obecna sytuacja polityczna i ekonomiczna wystawiła na próbę wielu z nas. Brak bezpieczeństwa, utrata pracy czy stres to destrukcyjne czynniki, które wpływają na każdy aspekt naszego życia. Lubię myśleć o coachingu, jak o wędce, która pozwala złowić rybę bez względu na warunki. To także, trafne porównanie z survivalem. Jeśli na bezludnej wyspie rozbija się statek przetrwają ci, którzy wiedzą jak rozpalić ogień, zbudować schronienie i pozyskać zasoby niezbędne do wygranej walki. Sytuacja jest taka sama dla wszystkich rozbitków, ale przetrwają, którzy mają konkretne umiejetności. Coaching pozwala zatem, zbudować zasoby w postaci kompetencji umiejętności i samodyscypliny, które kluczowe są, w każdej dziedzinie życia.
Znalazłam informacje ” Nasze doświadczenie pokazuje, że w grupach powyżej 4 osób skuteczność szkolenia spada o ponad 20% a powyżej 10 osób o 67%.” nie działa to tak, że w grupie jest wieksza energia i siła?
Energia i siła w zaangażowaniu owszem, ale % zapamiętanej wiedzy spada dla diametralnie o zbudowaniu kompetencji nie ma mowy. Ponadto brak feedbacku, korekty i utrwalania wiedzy. Odpowiedzi na pytania pojawiające się w trakcie pracy czy motywacji, które jest głównym czynnikiem determinującym sukces. Tak jak setki kilometrów za kierownicą w różnych warunkach pogodowych i doskonalenie jazdy wpływa na to, jakim jesteśmy kierowcą, tak proces coachingowy pozwala utrwalić efekty w cyklach spotkań.
Coachów jest dziś naprawdę dużo na rynku. Podpowiedz jak wybrać dobrego coacha, jak sprawdzić jego rzetelność?
W czasach gdzie, każdy może założyć kanał na YT i wyrażać swoje myśli – filtrowanie tego, co jest wiarygodne i sprawdzone to podstawa. Kluczowa jest rozmowa, która pokazuje czy nasz rozmówca wie o czym mówi, a jego doświadczenie zawodowe to coś czego szukamy. Warto czytać też, referencje które szczególnie wystawione i indywidualnie, uwiarygadniają osobę, której chcemy powoeżyć nasz rozwój. Certyfikacja ICF, ICAN oraz studia podyplomowe to, także bardzo istotny obszar pokazujący w rozwój i podnoszenie kompetencji przez coacha. Niestety magicznych kremów na zmarszczki czy czarodziej który zwiększa Twoja sprzedaż o 30% miesięcznie jest od groma dlatego, też warto porozmawiac i zapytac o doswiadczenie, skutecznosc, referencje i upewnic się, że takiej osoby szukamy. To inwestycja w siebie, która zawsze się zwraca – tym bardziej warto podejść do tego profesjonalnie.
Z Arturem Domagałą rozmawiała Ewelina Salwuk-Marko
Artur Domagała
Ekonomista z 20 letnim doświadczeniem handlowym, managerskim oraz coachingowym. Akredytowany Coach ICF/ACC absolwent Harvard Business Review Poland( Management / Top Business Management Skills ). Przeszedłe wszystkie szczeble kariery zawodowej od stanowiska przedstawiciela handlowego, przez key account managera i regionalnego kierownika sprzedaży, aż do coacha i szkoleniowca. Odpowiedzialny zarówno za tworzenie skutecznych struktur handlowych jak i globalną współpracę z sieciami handlowymi. Posiada szerokie spektrum doświadczeń ( Kamis / Tchibo Polska/ GlaxoSmithKline / Polska Grypa Farmaceutyczna) pozwala mu tworzyć rozwiązania i narzędzia, które są najskuteczniejsze w wybranej branży.
Certyfikowany Coach i praktyk biznesu z wieloletnim doświadczeniem. Wiarygodność i zaufanie to najlepsze referencje.
Telefon: 664-776-766 / 730-388-488
Mail: Biuro@pharmasus.pl
Strona WWW: www.pharmasus.pl