47 szkół, prawie 6000 uczestników projektu, ponad 200 godzin warsztatów… Tyle mówią liczby o kampanii „Nie hejtuję – motywuję” przeprowadzonej w szkołach na terenie całego kraju. Żadne dane nie są w stanie jednak odwzorować zapotrzebowania młodych ludzi na tego typu spotkania!
Kampania „Nie hejtuję – motywuję” pierwotnie dotyczyła szeroko pojętego środowiska kobiecego. Ideą akcji, którą poparły liczne gwiazdy, było wprowadzenie dobrych praktyk, wzajemnego wsparcia i inspirowania się, zamiast podcinania skrzydeł. Ilona Adamska szybko jednak przekonała się, jak szerokie kręgi zatacza problem hejtu:
– Problem mowy nienawiści, uporczywego prześladowania i nękania dotyczy nie tylko dorosłych. To zjawisko jest niestety powszechne wśród dzieci i młodzieży. Skala jest ogromna i trudna do zdiagnozowania. Tak naprawdę nie wiemy przecież, ilu młodych ludzi, którzy mają na koncie próbę samobójczą zostało popchniętych do tego czynu na skutek zaszczucia przez rówieśników – mówi Ilona Adamska, pomysłodawczyni projektu. – Za każdym razem, gdy spotykałam się z kolejnymi przypadkami hejtu w szkole czułam, że należy się temu przeciwstawić, powiedzieć stanowcze: „Nie!”. Pokazać ofiarom przemocy, że nie są same, mają możliwość otrzymania realnego wsparcia. Z drugiej strony uznałam, że należy też uświadomić sprawcom hejtu, że nie są bezkarni, nawet jeśli działają w internecie – środowisku pomagającym zachować anonimowość. Tak powstała nowa odsłona kampanii „Nie hejtuję- motywuję” adresowana do dzieci i młodzieży.
Akcja Nie hejtuję – motywuję
W maju minął rok od czasu, gdy Ilona Adamska rozpoczęła intensywne działania na tym polu. Prezes Europejskiego Klubu Kobiet Biznesu, a przy tym magister filozofii, etyk i motywatorka odwiedziła szkoły i biblioteki rozsiane po całej Polsce: od Wybrzeża, po Bieszczady, prowadząc warsztaty i spotkania dla ok. 6000 dzieci i młodzieży uczęszczających do 47 szkół.
Projekt zyskał uznanie środowisk oświatowych (m.in. Patronat Honorowy Ministerstwa Edukacji Narodowej) i wszystkich osób wyczulonych na zjawisko hejtu. Dzięki zaangażowaniu nauczycieli i dyrektorów placówek niezliczona liczba młodych ludzi uświadomiła sobie, że nie są pozostawieni sami sobie, mogą liczyć na wsparcie psychologów, pedagogów i rodziców.
– Rozmawiamy o poczuciu wartości, hejcie, o samobójstwach wśród młodzieży. Poruszamy tematy trudne, ale ważne. Nie wstydzimy się o tym mówić. Temperatura emocji panujących na tych spotkaniach jest szalenie wysoka. Dla nas samych organizacja warsztatów jest okupiona naprawdę ciężką pracą, stresem. Jestem jednak szczęśliwa, gdyż wiem, że dzięki temu robię coś naprawdę potrzebnego i wyjątkowego: pomagam młodym, wspaniałym ludziom, przed którymi jeszcze całe życie, nie pozwólmy zatem, by ktoś to życie zniszczył! – mówi Ilona Adamska – Z drugiej jednak strony, staramy się trafiać też do sprawców przemocy. Nawet, jeśli nie uda nam się wzbudzić w nich refleksji dotyczącej ich postępowania, niejednokrotnie już wymienienie konsekwencji prawnych ich czynów może odnieść zadowalający skutek.
Ilona Adamska nie działa jednak w pojedynkę: towarzyszy jej grono niesamowitych pań, członkiń Europejskiego Klubu Kobiet Biznesu, które są ekspertami, a jednocześnie potrafią prowadzić warsztaty w sposób interesujący dla młodzieży. Należą do nich: Katarzyna Kukielińska (psycholog, terapeuta), Anna Stępień-Kraska (coach, szkoleniowiec), Joanna Węglarz (psycholog, wykładowca akademicki) oraz Karolina Mikulko (terapeutka, coach).
O tym, jak bardzo kampania „Nie hejtuję – motywuję” jest potrzebna młodym ludziom, najlepiej świadczą poruszające relacje, jakie Ilona Adamska zawiera na swoim profilu na FB, ale też podziękowania płynące ze szkół czy od samych uczestników warsztatów. Oto, jak o spotkaniach wypowiadają się jego ekspertki:
– Jestem głęboko poruszona, widząc reakcje dzieci na takie spotkania, jak te organizowane przez Ilonę Adamską w ramach kampanii NIE HEJTUJĘ-MOTYWUJĘ. Po mojej prelekcji podchodziły do mnie dziewczynki, które mając łzy w oczach mówiły o tym, że są hejtowane i że sobie z tym nie radzą. Mówiły, że czują się samotne, gorsze, odrzucone, zranione. Co najsmutniejsze, niektóre z nich nie czują, aby miały w swoim otoczeniu osoby dorosłe, do których mogłyby się zwrócić z tym problemem. Czuję ogromną wdzięczność, że mogę być częścią tego genialnego projektu i dołożyć do niego swoją cegiełkę. Was, odbiorców tego artykułu, szczególnie tych, którzy są rodzicami proszę – usłyszcie potrzeby i problemy Waszych dzieci. One są tak samo ważne jak Wasze. Tyle tylko, że dzieci często są zbyt słabe, aby samodzielnie stawić im czoła. A obowiązkiem rodzica jest im pomóc. Każde dziecko jest tak samo ważne i wartościowe. Pozwólcie czuć swoim pociechom, że jesteście i że można na Was liczyć. Często od tej obecności osoby dorosłej, ofiarowanego wsparcia, zrozumienia zależy przyszłość tej młodej istoty. Słuchajcie, usłyszcie, zrozum… I bądźcie obok, gdy jest taka potrzeba – mówi Karolina Mikulko, terapeutka.
Z kolei Katarzyna Kukielińska, psycholog mówi:
– Cieszę, że dzięki kampanii organizowanej przez Europejski Klub Kobiet Biznesu dzieci mogą usłyszeć, jak szkodliwy jest hejt, negatywne ocenianie, zwracanie uwagi poprzez krytykę. Zamiast tego można komunikować się poprzez zwrócenie uwagi z intencją wsparcia i życzliwości. Dzieci są ważne, wartościowe, cenne i jedyne w swoim rodzaju. Zwracajmy uwagę na ich indywidualność i zrezygnujemy z porównywania ich do innych.
Anna Stępień-Kraska, coach, mentorka dodaje:
– Walcząc z czymś, dolewamy oliwy do ognia. Nasza uwaga i energia idą w kierunku problemu zamiast jego rozwiązania. Sami stajemy się wówczas częścią wykreowanej przez kogoś rzeczywistości. Słowa hejtera to odzwierciedlenie jego własnego wewnętrznego świata. Jeżeli bierzemy je do siebie, oddajemy mu władzę nad naszym życiem. Pamiętaj- bądź odpowiedzialna za własne życie, myśli i działania! Tylko Ty określasz swoją wartość! Angażuj się w dostrzeganie możliwości, rozwiązań, plusów!
Ilona Adamska nie zamierza jednak spocząć na laurach. Od września kampania dotycząca hejtu nabiera nowych barw, wchodząc do świata biznesu i korporacji. To środowiska, którym zjawisko nękania nie jest rzecz jasna obce. Cykl tematycznych konferencji pomoże jednak zwalczyć hejt.
Prapremiera takiego spotkania motywacyjnego dla pracowników korporacji w ramach kampanii odbyła się 29 maja w siedzibie Santander Bank Polska. Ilona Adamska wystąpiła wówczas z godzinną prelekcją dotyczącą hejtu, ale też mówiła o poszukiwania odwagi prowadzącej do spełniania marzeń.
Kampania „Nie hejtuję- motywuję” prowadzona w szkołach uzmysłowiła nam, jak ważne, potrzebne i budujące są te spotkania. Kolejne warsztaty ruszą wraz z początkiem września, gdy zabrzmi pierwszy dzwonek na szkolnych korytarzach.
Wówczas Europejski Klub Kobiet Biznesu poprowadzi też nową odsłonę kampanii – w środowiskach biznesowych i korporacyjnych. Wszystko w myśl zasady: skoro hejt to zjawisko bezkompromisowe, walka z nim również musi być stanowcza!
Więcej o Klubie na www.ekkbvip.pl oraz www.ekkb.pl
Więcej o kampanii: https://www.facebook.com/profile.php?id=100083343818994
Joanna Bielas
Patronat medialny WARTO ZNAĆ