Na wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w Norwegii składają się koszty związane zarówno z jej założeniem, jak i utrzymaniem. O ich wysokości decydują różne czynniki, takie jak chociażby osiągane przez firmę obroty czy ilość zatrudnionych pracowników. Zdecydowana większość kosztów ponoszonych przez przedsiębiorców w Norwegii jest też ściśle powiązana z rodzajem oraz specyfiką prowadzonej działalności.
Koszty związane z założeniem i funkcjonowaniem firmy w Norwegii
Każdy przedsiębiorca w Norwegii jest zobowiązany do bezpłatnej rejestracji w Rejestrze Podmiotów Gospodarczych, czyli Enhetsregister. Koszt związany ze zgłoszeniem działalności sięga 2 265 – 2 832 NOK, zależnie od sposobu rejestracji. Aby założyć spółkę AS, należy dysponować kapitałem zakładowym o wysokości minimalnej 30 000 NOK. Wymagane jest też uiszczenie opłaty skarbowej za wpis do Rejestru Przedsiębiorstw, czyli Foretaksregisteret. Zależnie od sposobu rejestracji, wydatek ten wyniesie 5 666 – 6 797 NOK. Jeżeli firma w ciągu 12 kolejnych miesięcy osiąga obroty powyżej 50 000 NOK, musi dokonać odpowiedniego wpisu rejestru VAT. Norweskie podatki od towarów i usług dzielą się na trzy stawki – podstawowa wynosi 25%, zredukowana 15%, a niska 12%. Aby zadbać o bezpieczne rozliczanie podatkowe w Norwegii, warto skorzystać z pomocy doświadczonych specjalistów.
Stałe koszty prowadzenia firmy w Norwegii
Każda polska firma w Norwegi musi ponosić pewne koszty stałe, czyli te występujące przewidywalnie i regularnie – zwykle cotygodniowo lub comiesięcznie. Dotyczy to wydatków związanych chociażby z najmem lokalu niezbędnego do prowadzenia działalności. Aby wliczyć je w koszty firmowe, trzeba zgłosić dany obiekt jako siedzibę przedsiębiorstwa. W procesie tym przydatna może się okazać profesjonalna obsługa firm w Norwegii, którą oferuje zespół konsultantów Polish Connection. Do kosztów stałych należą również te ponoszone na telefon firmowy czy użytkowanie pojazdu, np. wydatki na serwisowanie, paliwo czy amortyzację. Koszty stałe generuje też samo zatrudnienie pracowników. Jednoosobowe firmy w Norwegii to Enkeltpersonforetak, które mają obowiązek odprowadzania dochodowego podatku od zysku firmy w wysokości 22%. Przedsiębiorstwa te muszą też opłacać składki na ubezpieczenie społeczne, wynoszące 11,4% od zysku firmy. Pewne koszty stałe generuje też każda realizacja kontraktów w Norwegi.
Zmienne koszty prowadzenia działalności w Norwegii
Koszty zmienne związane z prowadzeniem firmy w Norwegii w dużej mierze zależą od profilu danej działalności. Do istotnych wydatków należą te na zakup materiałów i towarów niezbędnych do uzyskania przychodów, a także urządzeń i narzędzi. Niektóre z nich można wliczyć w ponoszone koszty. Do wydatków zalicza się też podróże służbowe, koszty reprezentacyjne, wyposażenie biurowe czy materiały reklamowe i szeroko pojęty marketing. Nie bez znaczenia pozostają szkolenia i inne narzędzia, które pozwalają na podniesienie kwalifikacji w ramach prowadzonego biznesu. Niektóre przedsiębiorstwa w Norwegii funkcjonują w dziedzinach, które wymagają wyposażenia pracowników w odpowiednie karty branżowe – byggekort dla usług budowlanych oraz renholdskort dla usług sprzątających. Do wyrobienia tych identyfikatorów zawsze zobowiązany jest sam pracodawca. Od firm zatrudniających pracowników wymaga się też realizacji kursu BHP, którego koszt to około 1 500 NOK. W przypadku prowadzenia działalności w branży budowlanej, niezbędne jest ponadto uiszczenie opłaty dla instytucji kontrolującej ten sektor – RVO. Kwota ta wynosi minimalnie 250 NOK, a właściciel opłaca do 0,03% kwoty brutto z zarobków pracowników pracujących bezpośrednio na terenie budowy.
Artykuł sponsorowany