Biznes online. Jak zostać autentycznym ekspertem?

W obecnych czasach mamy ogromną świadomość rozwoju i edukacji. Chcemy się kształcić, zwiększać swoje kompetencje, najlepiej pod okiem eksperta. Praca zdalna czy hybrydowa daje nam elastyczność i otwiera na wiele możliwości. Jak zostać ekspertem w swojej branży? Od czego zacząć? Jakie kompetencje rozwijać? Na te i inne pytania odpowiada Ola Gościniak, pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, blogerka, autorka książki “Bądź Online” oraz książkoplaneru “Rok w biznesie online”, mentorka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka.

Ewelina Salwuk-Marko: Jaka jest Twoja definicja słowa ekspert?

Ola Gościniak: To osoba, która ma wiedzę i doświadczenie w określonej dziedzinie, od której możemy się uczyć, korzystając z jej bezpłatnych materiałów, czytając bloga eksperckiego albo uczestnicząc w kursach online.

Jak ważna jest dziś rola eksperta?

Ekspert to osoba, której ufamy i od której chcemy się uczyć. W dobie edukacji online to właśnie w Internecie szukamy ekspertów, dzięki którym osiągniemy swoje założone cele. Tym samym jego rola jest niezwykle ważna.  Ekspert jest osobą, która pokieruje nas krok po kroku i wiemy, że zrobi to dobrze, bo ma już niezbędną wiedzę i doświadczenie. 

Czy ekspertem może zostać każdy?

Moim zdaniem każdy, kto ma określony zestaw cech: chęć do nauki, wytrwałość i pasję. Wtedy niezależnie od tego, jaka branża go zainteresuje, może krok po kroku zostać ekspertem w danym temacie. Oczywiście to wymaga czasu i zaangażowania, ale jak najbardziej jest możliwe. 

Jak dążyć do bycia ekspertem w swojej branży?

By być ekspertem, nie wystarczy np. jeden zdany kurs z danego tematu. Myślę, że ciągle trzeba poszerzać wiedzę, dokształcać się, zdobywać informacje, angażować się w społeczności skupione wokół danego tematu i z pasją podchodzić do swojej branży, a także tych pokrewnych, które się z nią wiążą.  Prócz teorii istotna jest także praktyka. Można mieć dużą wiedzę, ale nie wiedzieć, jak ją wykorzystać i przekazywać innym. Specjalista z danej dziedziny nie powinien mieć problemu z wyjaśnieniem “trudnych rzeczy ze swojej branży” w naprawdę prosty i zrozumiały sposób. 

Czy, aby poczuć się ekspertem, wg Ciebie trzeba przejść pewien etap edukacyjny? Związany z wykształceniem, kursami i szkoleniami.

Moim zdaniem tak. Oczywiście zależy to wszystko od branży, w której ktoś chce się spełniać i być ekspertem, jednak dla mnie to jest połączenie wiedzy i doświadczenia. Wiedza daje podstawy do dalszego rozwoju. Doświadczenie za to pozwala sprawdzić tę wiedzę i ją rozwijać na różnych polach, a to kluczowe, by np. uczyć potem innych. Idealnym połączeniem jest zatem regularne dokształcanie się z praktykowaniem swoich umiejętności.  Przy tym czasami ekspertem możemy nazwać także osoby, które nie mają określonego wykształcenia, ale doświadczenie w danej dziedzinie np. osobiste, które umieją wykorzystać w analogicznych sytuacjach u innych. Taki ekspert najpierw samodzielnie przeszedł określoną drogę, ucząc się a własnych błędach, a potem np. może stworzyć kurs online i pokazać innym, jak u niego wyglądała ta droga i ich poprowadzić krok po kroku. 

Wiele osób, chce zrobić swój pierwszy produkt online. Mają wiele obaw, np. obawiają się hejtu, podważenia kompetencji. Jak wg Ciebie można się na to przygotować?

Dobrze stworzyć sobie grupę wsparcia i mieć osoby, które działają w sieci i mają podobne doświadczenia. Wtedy nawet jak pojawi się hejt, można liczyć na pomoc innych.  Co do samego hejtu – nie warto na niego odpowiadać, bo to nie jest konstruktywna krytyka, z której można coś wynieść. Wprost przeciwnie.  Kluczowa jest także praca nad sobą i swoją pewnością siebie. Często pomaga także odcinanie się od źródeł takiego hejtu i skupienie się na tych osobach, którym pomagamy i które są z nami. To ich zdanie się liczy najbardziej.

Czy wg Ciebie lepiej pierwszy produkt online przygotować intuicyjnie, czy czekać i dopracować go do perfekcji?

Lepiej działać tu i teraz! Moim pierwszym produktem online był e-book o SEO, który powstał w Wordzie. Zrobiłam go tak, jak wtedy umiałam i jak bardzo pozwalały mi moje aktualne fundusze, które był mocno ograniczone na start.  Okazało się, że to był dobry kierunek. Nie opłaca się zwlekać i czekać, bo to nic nie przyniesie. A wiem, co mówię, bo zbierałam się do założenia bloga Jestem Interaktywna, aż dwa lata i do tej pory nie mogę zrozumieć, po co tyle zwlekałam? 

Co więcej, może okazać się, że ten wyczekany i dopracowany do perfekcji produkt wcale nie odpowiada na potrzeby klientów i nie sprzedaje się tak dobrze, jak to początkowo obliczałaś. I co wtedy?  W biznesie online ważne jest testowanie pomysłów i sprawdzanie, co spodoba się naszym odbiorcom. Gdy mamy już grupę odbiorców jest to znacznie łatwiejsze np. poprzez ankiety, robienie list oczekujących na dany produkt itp. Gdy dopiero zaczynamy, możemy oczywiście czytać, co piszą nasi potencjalni klienci, ale tak naprawdę zaczynamy od wypuszczania produktów i sprawdzania, co jest strzałem w dziesiątkę, a co niekoniecznie. Dlatego zawsze polecam na start stworzenie produktu i testowanie. Oczywiście jakość jest istotna, jednak dopracowanie go miesiącami tak naprawdę nie jest konieczne, bo to możesz robić z każdą kolejną np. edycją kursu i wtedy, gdy zobaczysz, że na produkt naprawdę jest zapotrzebowanie. 

Czy uważasz, że biznes online np. sprzedaż e-booka to inna forma dochodu pasywnego?

Tak. Zwłaszcza jeśli zadba się o dobrą automatyzację sprzedaży i obsługi klienta oraz dobre wypozycjonowanie strony WWW, by na określoną frazę odbiorcy trafiali właśnie na tego e-booka. Wtedy tak naprawdę e-book sprzedaje się sam, bez większego zaangażowania z Twojej strony. Tym samym stanie się Twoim dodatkowym miesięcznym dochodem, któremu nie musisz za bardzo poświęcać czasu. 

Wracając do tematu eksperta. Dziś wiele osób, chce być uważanym za eksperta w danej branży. Jakie cechy wg Ciebie powinien mieć autentyczny ekspert?

Ciągłą chęć nauki i zaciekawianie swoim tematem. Dla mnie ekspert, który nie poszerza swojej wiedzy, wcale nie stoi w miejscu, tylko się cofa. Do tego idealnie, gdy za wiedzą stoi pasja i chęć nauki innych. A to moim zdaniem naprawdę widać, gdy ktoś zajmuje się danym tematem, bo po prostu go fascynuje, a przy okazji chce w tym pomóc swoim odbiorcom.

Ola Gościniak
Ola Gościniak

Z drugiej strony jest wielu ekspertów przypadkowych, którzy nierzadko psują dany rynek czy branże. Jeśli chcemy korzystać z jakiś usług, jak się przed nimi uchronić?

Sprawdziłabym, jakie efekty ma ten ekspert w dziedzinie, o której uczy. Do tego poczytałabym wnikliwie opinie innych na temat współpracy z taką osobą (i to nie tylko takie zamieszczone na jego stronie WWW).  Byłabym także podejrzliwa, czytając o obietnicach niesamowitych efektów w bardzo krótkim czasie, bez większego nakładu pracy. Jeśli ta osoba pojawia się w sieci nagle i pisze o tysiącach przeszkolonych kursantów i ich efektach, to także nie wierzyłabym na słowo, tylko na własną rękę sprawdziła, jak to wygląda. 

Myślę, że w przypadku każdego eksperta warto po prostu sprawdzić, od kiedy i jak działa w sieci, jak mówią o nim jego kursanci, co piszą w komentarzach oraz jakie ma relacje z innymi z branży. To już powie nam o nim nieco więcej i pozwoli podjąć decyzję, co dalej. 

A Ty? Jakim ekspertem jesteś? Jakimi cechami się wyróżniasz?

Jestem bardzo blisko swoich odbiorców i chcę na bieżąco pomagać im swoją wiedzą i umiejętnościami w spełnianiu marzeń o stronie WWW, sklepie — biznesie online. Zależy mi na tworzeniu zgranej społeczności, w której działania codziennie się angażuję, dlatego np. stworzyłam Interaktywną Paczkę

Od samego początku moją misją jest to, by jak najwięcej osób mogło o sobie powiedzieć, że potrafią zrobić stronę WWW i wcale nie są “atechniczni”, tylko Interaktywni 😉  

Skupiam się szczególnie na kobietach oraz dbaniu o to, by mogły zarabiać, niezależnie od tego ile mają lat i w jakiej sytuacji życiowej się znajdują. Uważam, że internet to doskonałe miejsce na dodatkowy zarobek, także ten ratujący budżet np. na urlopie macierzyńskim czy emeryturze (mam klientki w wieku emerytalnym, które tworzą własne strony WWW i rozkręcają biznesy online).

Myślę, że to mnie wyróżnia oraz fakt, że dbam o to, by pokazywać wszystko krok po kroku, bez trudnego słownictwa, w sposób, który będzie odpowiedni dla każdej osoby — nawet takiej, która dopiero zaczyna swoją internetową przygodę i wszystko jest dla niej zupełnie nowe. 

Jak wspierasz swoich klientów, w budowaniu biznesu online, tak aby właśnie w oczach innych byli uważani za eksperta.

Poświęcam dużo czasu na angażowanie się w społeczność Interaktywnych. Na rozmowach, wsparciu, tworzeniu przestrzeni, w której mogę dzielić się wiedzą i pomagać.  Uważnie słucham, wyciągam wnioski i zapewniam rozwiązanie, które ułatwiają innym dążenie do ich celów i spełnianie marzeń. 

Dlatego stworzyłam Interaktywną Paczkę, czyli społeczność na Discordzie, która łączy kobiety mające podobne cele i motywacje. W Paczce nie brakuje regularnej wiedzy, webianarów i wyzwań (ode mnie, zaproszonych osób i innych uczestniczek), a także wzajemnego wsparcia.  Z tego powodu 2 razy do roku otwieram także Akademię, w której pokazuję, jak stworzyć stronę WWW i sklep online. Bo wiem, że moi odbiorcy potrzebują takiej wiedzy wraz z kompleksowym wsparciem i motywacją, które im tam zapewniam. 

Myślę, że kluczowe jest uważne wczytywanie się w potrzeby i nie tylko odpowiadanie na te najbardziej palące, ale i wychodzenie kilka kroków do przodu i rozglądanie się za tym, co możemy zrobić, by wykorzystać swoją wiedzę i umiejętności w ułatwieniu innym osiągnięcia konkretnych efektów.

Ola Gościniak

Ola Gościniak

Jestem Interaktywna www.olagosciniak.pl

Pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, blogerka, autorka książki “Bądź Online” oraz książkoplaneru “Rok w biznesie online”, mentorka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka.

Od 2015 r. pomaga kobietom z całej Polski w realizacji ich interaktywnych marzeń i osiągnięciu niezależności finansowej na własnych zasadach. Przeszkoliła już ponad 50 tys. Polek. Pokazuje im, jak stworzyć stronę WWW od podstaw, jak założyć sklep internetowy czy rozpocząć biznes online. Z sukcesem tworzy zaangażowaną społeczność Jesteśmy Interaktywne.

Laureatka w XII edycji konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku w kategorii Przeciwdziałanie Wykluczeniu Cyfrowemu oraz Lady Business Awards w kategorii Przedsiębiorcza Kobieta to TY. Znalazła się w TOP 20 wpływowych blogerów 2018, 2019, 2020 i TOP 30 2017 w rankingu JasonHunt. Prelegentka i mówczyni na wielu branżowych wydarzeniach.

Absolwentka informatyki na Politechnice Poznańskiej, grafiki projektowej w Collegium Da Vinci oraz coachingu biznesowego w WSKZ. Swoją pierwszą stronę internetową stworzyła jeszcze w podstawówce, 20 lat temu. Od tamtej pory ma ich na swoim koncie ponad 500.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *