Dyrektywa Omnibus – nowe obowiązki dla sprzedawców online

Sprzedaż w internecie bije rekordy popularności, wg 2022 roku ok. 77% internautów deklarowało robienie zakupów online – wynika z raportu Gemius/PBI. Kupowanie przez internet jest bardzo proste i w większości sklepów wygląda w bardzo podobny sposób. Dodaje się zakupy do koszyka, wybiera metodę płatności oraz czas i sposób dostawy. To intuicyjny proces.  Nierzadko sprzedawcy korzystają z różnych form promocji. Nierzadko są one fałszywe i wprowadzają w błąd konsumenta. W związku z tym od 1 stycznia 2023 r. zostają wprowadzone zmiany w przepisach, które mają za zadanie ograniczyć takie praktyki. Dyrektywa Omnibus ma zagwarantować, że handel w sieci będzie bezpieczniejszy i bardziej transparentny. 

Dyrektywa Omnibus co to takiego?

Uchwalona 27 listopada 2019 r. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), tzw.  dyrektywa Omnibus, której głównym celem jest usystematyzowanie polityki cenowo – promocyjnej w e-handlu. Dokument odnosi się w szczególności do obowiązków informowania użytkowników o cenach i opiniach na temat produktów.

Dyrektywa Omnibus weszła w życie 7 stycznia 2020 r. Państwa członkowskie Unii Europejskiej zostały zobowiązane do wdrożenia nowych przepisów do 28 listopada 2021 r. Polsce nie udało sie wdrożyć nowych przepisów na czas.

Regulacje prawne dla E-commerce

Nowe przepisy zobowiązują sklepy internetowe do wprowadzenia zmian na stronie www. Od 1 stycznia 2023 r. każdy sklep www, jest zobligowany do pokazywania obok aktualnej ceny także najniższej ceny produktu z ostatnich 30 dni.  Jedną z przyczyn uchwalenia Dyrektywy Omnibus jest chęć ukrócenia stosowania przez przedsiębiorców „sztucznego” zawyżania cen obowiązujących przed obniżką, aby zniekształcić rozmiar rzeczywistej promocji. Oprócz tego dyrektywa mówi także o opiniach na temat produktów, które mają być rzetelne i prawdziwe.

dyrektywa omnibus

Główny cel Dyrektywy Omnibus

Jej głównym celem jest dopasowanie sie do stale zmieniającego sie rynku, ale i ochrona konsumentów. Większość obecnie obowiązujących przepisów jest niejasna, nie bierze pod uwagę e-handlu i nowych technologii. Dyrektywa ma uchronić kupujących, przed nieuczciwymi sprzedawcami, którzy tuż przed promocją cenową np. z okazji Black Friday znaczącą podniosą cenę. Sztuczne zawyżanie ceny i jej sztuczne obniżanie jest nie tylko nie etyczne ale wprowadza w błąd.

Omnibus zwraca także uwagę na opinie w internecie. Niestety wielu sprzedawców stosuje nieetyczne praktyki, w których to sami dodają sobie pozytywne opinie, lub kupują je od innych firm. Co nierzadko wprowadza w błąd. Dotyczy to także podszywania sie pod klienta, zachęcanie do kupowania danych produktów w mediach społecznościowych, forach czy blogach. Decyzja zakupowa powinna być autentyczna.

Kolejnym zagadnieniem jest indywidualizacja cen.  Nowe technologie umożliwiają dopasowanie ceny produktu do użytkownika, sprawia to że ten sam produkt dla różnych osób jest w różnej cenie. Nowe przepisy nałożą na sprzedawców obowiązek informowania klientów o tym fakcie.

Kogo dotyczy Dyrektywa Omnibus

Dotyczy ona przedsiębiorców działający w środowisku tradycyjnym, jak i przedsiębiorcy prowadzący biznes online. Dotyczy ona także, przedsiębiorców prowadzący telesprzedaż czy sprzedaż katalogową.

Kontrowersje

O tyle ochrona konsumentów jest jasna i zrozumiała, to niektórzy przedsiębiorcy czują zniechęcenie do robienia jakiś obniżek cenowych. Co ważne, w sytuacji, w której sprzedawca zdecyduje się na wprowadzenie dwóch promocji w ciągu 30 dni, druga promocja będzie naliczana od ceny wyjściowej, którą stanowi najniższa cena produktu sprzed 30 dni, czyli cena obowiązująca w czasie pierwszej promocji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *