Osobowość miesiąca Ewa Małgorzata Wiertelak. Marzec 2021.
Pani Ewa to kobieta z temperamentem i charyzmą. Jest kobietą przedsiębiorczą, z pomysłem na siebie. Od 2001 roku prężnie rozwija swoją markę Medora, która produkuje odzież medyczną. To kobieta silna, jednocześnie bardzo wrażliwa i empatyczna. Nie boi się wyzwań, ma jasno określone wartości. Gdy wybuchła pandemia, za główny cel obrała dobro pracowników. W tym trudnym i bardzo stresującym okresie – nikt z firmy Medora nie stracił pracy, co jest ogromnym sukcesem, patrząc na statystyki w naszym kraju. Między innymi dlatego, Pani Ewa została pierwszą osobowością portalu Warto Znać.
Ewelina Salwuk-Marko: Niektórzy szukają wymówek, widać, że Pani szuka sposobu. Jaki jest pani sposób i sekret sukcesu?
Ewa Małgorzata Wiertelak: Biznes nauczył mnie, że szukanie przeszkód i zagrożeń nie jest rozwojowe. Jeśli tylko zaczynamy od takiego sposobu myślenia, możemy zapomnieć że się nam uda osiągnąć cel. Natomiast, zawsze należy postawić sobie pytanie, czy dana sytuacja jest dla mnie, dla mojego biznesu dobra, właściwa? W tym wymiarze poszukuję odpowiedzi i wówczas podejmuję decyzję na tak lub nie. To jest mój sposób na pokonywanie codziennych trudności.
Co dla Pani kryje się pod pojęciem „etyka firmy”, „etyka biznesu”?
Etyka to przede wszystkim zbiór wartości jaki wynosimy z domu rodzinnego, z życia, wychowania. Nie wyobrażam sobie, abym w biznesie mogła postąpić wbrew swoim wewnętrznym zasadom, a są nimi m.in.: sprawiedliwość, uczciwość, dotrzymywanie słowa. Uważam, że każdy z nas może mieć różne zasady postępowania w życiu i biznesie, ale są takie kluczowe zachowania, bez których nawiązywanie relacji jest niemożliwe.
Moment pandemii zmienił wszystko, wpłynął na nasze firmy. Jakie były dla Pani największe wyzwania w tym czasie? Szczególnie na początku.
Tak wybuch pandemii to szok dla wszystkich. Proszę zobaczyć już rok żyjemy w tych warunkach i się z nimi oswoiliśmy, nauczyliśmy żyć. Pierwsza myśl po ogłoszeniu pandemii to przede wszystkim myśl o moim zespole, o ludziach którzy są ze mną na co dzień. Zastanawiałam się, jak poprowadzić biznes, aby firma utrzymała cały zespół oraz jak zadbać o klientów, dla których szyliśmy wówczas, odzież a przecież dodatki często pochodzą z krajów UE, gdzie w wyniku pandemii zamykano fabryki. To był bardzo stresujący czas dla całej naszej firmy.
Pierwsza myśl po ogłoszeniu pandemii to przede wszystkim myśl o moim zespole, o ludziach którzy są ze mną na co dzień.
W jednym z krótkich wywiadów na żywo, mówiła Pani, że w czasach pandemii, Pani wielkim sukcesem było, że nikogo Pani nie zwolniła. Bezrobocie w tym czasie w Polsce wzrosło bardzo szybko, bo z trzech do ośmiu procent. Pani jednak udało się utrzymać stanowiska pracowników. Jak to się udało?
To prawda skutki pandemii są niestety straszne, wiele osób zostało bez pracy. Dla mnie jako właściciela firmy, to też było wyzwanie, ale przestawiliśmy linię produkcyjną, zaczęliśmy szyć w pierwszej kolejności odzież ochronną, której wówczas bardzo brakowało: fartuchy, maseczki. To był bardzo ciężki czas, ale się udało. Jestem dumna z mojego zespołu, że nie poddali się wtedy i dzielnie pracowali każdego dnia, jakby nic się nie zmieniło. A przecież początki pandemii to był lęk o zdrowie, o bliskich, bo nikt nie wiedział jak i czym to się skończy. To był taki niepisany sprawdzian nas wszystkich. Często kiedy wracam myślami do tamtych chwil to się wzruszam, że daliśmy radę i chyba mogę powiedzieć, że staliśmy się sobie jeszcze bliżsi.
Firma rozwija się nie tylko w naszym kraju, ale także za granicą. To na pewno zasługa świetnego PR-u, zresztą można zauważyć, że współpraca z p. Katarzyną Dębicką z COMMFORT Public & Trade Relations – opiera się na czymś znacznie większym. Widać Wasze wspólne sesje zdjęciowe, olbrzymie zaufanie. Jak ważny jest dla Pani PR i współpraca na takim poziomie?
Muszę przyznać, że kiedy w 2018 roku podejmowałam decyzję o współpracy z Agencją PR, miałam w planach jedynie wzmocnienie wizerunkowe marki oraz kolekcji, którą wówczas stworzyliśmy razem z Panią Ewą Minge. Jednak sposób w jaki pracuje Pani Dębicka i jej zespół przyniósł zupełnie nieoczekiwane rozwiązania, których wcześniej nie zakładałam. Z wielką radością mogę przyznać, że Agencja Commfort nie jest dla mnie tylko podwykonawcą usług PR, to przede wszystkim doradcy i osoby odpowiedzialne za rozwój brandu. Bardzo cenię Panią Katarzynę Dębicką za jej ogromne zaangażowanie. Ona i jej zespół nie pracują tylko w myśl punktów zawartych w umowie. Oni cały czas poszukują nowych kanałów rozwoju firmy i wiem, że to jest ich ogromny atut na rynku. Przy okazji bardzo się lubimy, cenimy – a wspólne zdjęcia, spotkania są dowodem na to, że kiedy klient – agencja idą w biznesie ramię w ramię, to razem mogą zajść daleko, nawet do Chin. Efektem takiego działania, zaangażowania jest właśnie handlowa współpraca MEDORA z rynkami azjatyckimi.
Kobiety szefowe, kobiety na wysokich stanowiskach, przedsiębiorcze kobiety – nierzadko padają ofiarą stereotypów. Czy miała Pani takie sytuacje i jak sobie Pani z nimi poradziła?
Sądzę, że z takimi sytuacjami spotyka się na co dzień każda kobieta, nie koniecznie szefowa. Czy się z tym zgadzamy czy nie w Polsce mamy społeczeństwo patriarchalne. Kobiety mają określoną, utartą rolę, a kiedy z niej wychodzą, często mężczyźni nie potrafią tego zaakceptować i nie tylko w biznesie, ale proszę zauważyć w rodzinie, w towarzystwie. Ja nie jestem feministką i bardzo doceniam energię męską. Cenię sobie pracę i z mężczyznami, ale uważam że za mało kobiet jest w biznesie na kluczowych stanowiskach. A dziś, kiedy świat zmierza w zupełnie nowym, nieznanym kierunku sposób myślenia i działania kobiet może pomóc firmom w odnalezieniu innej drogi rozwoju. Nie odnotowałam tak znaczącej sytuacji w, której mogłam paść ofiarą stereotypu, bardziej utkwiły mi w pamięci momenty, w których mimo mojego zaangażowania w pracę – kolega dostawał awans lub pochwałę. To mnie oburzało, bo my kobiety mamy zdecydowanie więcej do pokonania, aby być w tym miejscu, w którym są mężczyźni. Nasze drogi nie są równe, dlatego powinnyśmy się wpierać, dopingować i pomagać w osiąganiu zaplanowanych działań. Tego życzę Paniom z okazji naszego święta.(wywiad opublikowany został w Dzień Kobiet przyp. red)
Kobiety mają określoną, utartą rolę, a kiedy z niej wychodzą, często mężczyźni nie potrafią tego zaakceptować i nie tylko w biznesie, ale proszę zauważyć w rodzinie, w towarzystwie.
Pani Ewo na koniec 3 złote rady dla naszych czytelników, którzy chcą prowadzić biznes.
Przede wszystkim plan i cel. Trzeba wiedzieć do czego się dąży. Następnie konsekwencja. Każdy, kto decyduje się na własną działalność musi mieć odwagę w realizacji tego o czym marzy. Nie oglądać się na innych, tylko my sami wiemy jaką drogę przeszliśmy aby być w tym miejscu z którego startujemy w nowe, biznesowe życie. I najważniejsze mieć dobrych doradców, ale decyzję podejmować przez pryzmat swojej kuchni.
A dziś, kiedy świat zmierza w zupełnie nowym, nieznanym kierunku sposób myślenia i działania kobiet może pomóc firmom w odnalezieniu innej drogi rozwoju
Ewa Małgorzata Wiertelak
Właściciel Marki MEDORA jest Ewa Małgorzata Wiertelak, która z branżą odzieży medycznej związana jest od 2001 roku, natomiast od 2006 roku działa pod marką MEDORA. Firma jest liderem w branży i od wielu lat sukcesywnie utrzymuje pozycję trendsettera. Jej odzież wykorzystywana jest w wielu produkcjach telewizyjnych, takich jak „Pierwsza Miłość”, „W rytmie serca”, „Diagnoza”, „Barwy Szczęścia”, a także w wielu komercyjnych reklamach i innych projektach. Marka ubiera najbardziej wymagających klientów sektora medycznego – szpitale, największe kliniki, a także prestiżowe placówki z branży medycyny estetycznej oraz stomatologii. Medora otrzymała wyróżnienie „Złota siódemka 2017 roku” w kategorii branża odzieżowa za kreowanie nowoczesnej, indywidualnej mody w dziedzinie odzieży medycznej.
Jesienią 2018 roku wraz z projektantką Ewą Minge stworzyła kolekcję premium MEDORA by EVA MINGE, której premiera odbyła się 18 grudnia 2018 roku w salonie firmowym MEDORA w Warszawie. W 2019 roku firmy zdobyła wiele prestiżowych nagród takich „Kobieca Marka Roku” oraz „Vip Biznesu”. W marcu 2020 roku uhonorowana dyplomem i statuetką „Firma na Medal” i „Top Firma” przez Instytut Zarządzania Jakością.
Więcej na temat marki na stronie www.medora.pl oraz w Social Mediach:
Facebook: www.facebook.com/medoraofficial/
Instagram: https://www.instagram.com/medora_official
Świetny wywiad, mam nadzieje – że takie podejście będzie miało więcej pracodawców.
Świetny wywiad i świetna osobowość!