Polski rynek influencer marketingu w 2023. Instagram rządzi, ale to TikTok rozwija się najszybciej

Reach a Blogger już czwarty rok z rzędu zrealizował badanie rynku influencerskiego, pytając reklamodawców: agencje, marki, platformy e-commerce i inne organizacje o zmiany w wydatkach, sposoby nawiązywania współprac, o typy zawieranych współprac, wpływ na rynek influencerski inflacji, wojny na Ukrainie, a także pandemii. Jak również, o ostatnio bardzo medialne tematy, związane z inicjatywami UKOKiK i KRRiT wobec tego rynku. 

Rynek influencerski jest młody, dynamiczny, zachodzą na mi duże zmiany. Zebrane dane zwizualizowane w postaci wykresów, zaopatrzone w opisy, pozwalają lepiej uchwycić zachodzące na nim zmiany. Mamy nadzieję, że lektura raportu będzie dla managerów z branży reklamowej interesującym i pomocnym źródłem w decyzjach biznesowych, a influencerom pomoże w kształtowaniu strategii rozwoju i monetyzacji ich kanałów, a także, że wnioski z badania przyczynią się do normalizacji i wzrostu rynku influencerskiego w Polsce. 

Polski rynek influencer marketingu w 2023

Raport objęty honorowym patronatem IAB Polska, a przygotowany przez platformę REAChaBLOGGER, podsumowuje obecną sytuację na rynku influencer marketingu i zmiany na nim na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy.

Budżet na influencermarketing

Po ubiegłorocznym zawahaniu nastrojów w obliczu wojny na Ukrainie, w tegorocznym raporcie widać powracający wśród marketerów optymizm – zdecydowana większość zaplanowała na ten rok powiększenie budżetów na influencer marketing. Jednocześnie inflacja jest czynnikiem postrzeganym jako bardzo negatywny dla rynku marketingowego (dużo bardziej niż wojna za naszą wschodnią granicą) – w sumie jej wpływu obawia się aż 72% respondentów. Największą popularnością reklamodawców cieszy się współpraca z influencerami z Instagrama, ale popularność współprac z TikTokerami rośnie już kolejny rok w takim tempie, że pozycja Instagrama może się w perspektywie 1-2 lat wydawać zagrożona. Patrząc na popularność influencerów tematycznie – największym zainteresowaniem reklamodawców cieszy się kategoria „Uroda” („Beauty”). Najczęściej realizowanym celem za pomocą influencer marketingu jest budowanie product awareness lub brand awareness (81,9% ankietowanych). Coraz większa część rynkowych graczy (aż 64 proc. respondentów) pozytywnie ocenia inicjatywę regulacyjną UOKiK, dotyczącą oznaczania współprac komercyjnych z influencerami; na drugim biegunie znajduje się inicjatywa KRRiT, którą pozytywnie ocenia tylko 16,3 proc. ankietowanych.

Polski rynek influencer marketingu w 2023

O badaniu

To tylko cześć wniosków jakie płyną z lektury tegorocznej edycji raportu „Rynek Influencerów w Polsce – 2023”, przygotowanego przez REACHaBLOGGER. Jest to jedyny na polskim rynku cykliczny raport dotyczący tego obszaru rynku, publikowany co roku (od 2020 r.)

Badanie zostało przeprowadzone przez platformę REACHaBLOGGER.pl na przełomie I i II kwartału br., wzięła w nim udział grupa ponad 100 reklamodawców aktywnych w obszarze influencer marketingu (przede wszystkim marketerów, ale także przedstawicieli agencji reklamowych, domów mediowych, agencji digital, platform e-commerce, startupów, agencji PR itp.).

Tradycyjnie już, czwarty rok z rzędu, zapytaliśmy reklamodawców o zmiany w ich wydatkach, sposoby i rodzaje współprac z influencerami, wpływ rynkowych „czarnych łabędzi” na ich działania itp. Ostatnie lata są delikatnie mówiąc bardzo dynamiczne, dla całego biznesu, jak i dla influencer marketingu w szczególności – nasze badanie ma ambicje by systematyzować te zmiany i normalizować rynek influencerski w Polsce – komentuje Robert Sosnowski, CVO Reach a Blogger, twórca badania.

Zdecydowana większość uczestników badania, bo aż 66 % ankietowanych, nawiązuje współpracę z influencerami bezpośrednio, poszukując partnerów w Google lub Social Mediach, a 33 % wyszukuje ich samodzielnie, za pomocą odpowiednich grup tematycznych (najczęściej na Facebooku). Z kolei 44,3 % badanych robi to samodzielnie, lecz z pomocą platform (takich jak Reachablogger.pl), natomiast 43,3% nawiązuje współpracę z influencerami, których zna osobiście. O wiele mniej ankietowanych zadeklarowało wykorzystywanie do tego celu wyspecjalizowanej agencji reklamowej lub domu mediowego (odpowiednio 19,6% i 3,1%).

Najpopularniejsze platformy

Najczęściej wybierana przez reklamodawców platforma społecznościowa (do współpracy influencerskiej) to zdecydowanie Instagram – 87,2% (wzrost o ok. 6 pkt procentowych rok  do roku), na drugim miejscu uplasowały się ex aequo Facebook i TikTok – po 55,3% – przy czym ten pierwszy jest na fali lekko spadkowej, podczas gdy TikTok drugi rok z rzędu odnotowuje największe wzrosty (w tym roku do 55,3%, wobec 37,3% rok wcześniej). Tuż za podium znalazł się YouTube – 39,4%, a za nim bloggerzy (blogi webowe – 29,8%).

Jeśli chodzi o cele działań z influencerami, to ankietowani reklamodawcy – najczęściej wskazywali product/brand awareness – aż 81,9%  a w drugiej kolejności cele sprzedażowe – 58,5%. Trzecie miejsce zajął „traffic” (pozyskanie ruchu dla witryny lub sklepu) -38,3%.

Poziom profesjonalizmu współprac z influencerami wydaje się satysfakcjonować reklamodawców – największy odsetek badanych ocenił te współprace na 7 punktów (w 10 punktowej skali) – było to aż 22,6% respondentów,  a w sumie aż 57% przyznało ocenę na poziomie 7-10 punktów, nikt natomiast nie ocenił współprac całkowicie negatywnie (na 0-2 punkty). Aż 45 proc. ankietowanych zadeklarowało, że w 2022 roku zwiększyło skalę działań z influencerami; a jeszcze więcej, bo aż 55 % deklaruje, że ich firmy zwiększyły budżet na ten cel w 2023 roku.

Czarne łabędzie czy jeźdźcy apokalipsy? – pandemia, wojna, inflacja

Pandemia – co niezbyt zaskakujące – odchodzi powoli do historii – tylko 10% badanych osób deklaruje, że nadal istotnie wpływa na marketing w ich branży. Co może nieco bardziej dziwić, tylko 29,3% badanych deklaruje, że wojna w Ukrainie istotnie wpływa na marketing w ich branży. Wydaje się, że panuje zgoda co do faktu, że największym biznesowym zagrożeniem jest obecnie po prostu inflacja – tutaj aż 53% ankietowanych uważa, że istotnie wpływa ona na sytuację, a dodatkowe 19 % obawia się, że może mieć taki wpływ w niedalekiej przyszłości – co sumuje się do aż 72% respondentów deklarujących obawę przed wpływem inflacji na ich marketing.

#OznaczamyReklamy, czyli regulatorzy, a rynek influencer marketingu 

Twórcy badania i raportu zapytali też reklamodawców – podobnie jak przed rokiem – jak oceniają inicjatywę UOKiK związaną z oznaczaniem współprac reklamodawców z influencerami. Widać, że poparcie dla tego rozwiązania rośnie – w ubiegłym roku niemal połowa badanych oceniała je pozytywnie (49,1%), gdy tymczasem w tym roku jest to już 64 % (25% ma stosunek neutralny, 4% negatywny, a 7% twierdzi, że nie słyszało o tej inicjatywie). O tym, że współpraca komercyjna (za wynagrodzeniem) powinna być oznaczana, przekonanych jest aż 91,8%, w przypadku barterów jest to 66%.

Dla odmiany inicjatywa KRRiT (obowiązek rejestracji influencerów tworzących kontent audiowizualny) podobnie jak przed rokiem oceniana jest dużo bardziej negatywnie (tylko 16,3% pozytywnie, 31,6% neutralnie i 29,6% negatywnie). Sporo, bo 27,6% reklamodawców nie słyszało o tych działaniach KRRiT, co może w sumie nie powinno dziwić aż tak, bo jest to głównie obszar zainteresowania YouTuberów, TikTokerów i twórców wideo na Instagramie.

Pełny raport zostanie zaprezentowany publicznie premierowo 6 września podczas szkolenia „Influencer Marketing Manager”, które jest organizowane przez REACHaBLOGGER w Warszawie. Szkolenie poprowadzi Robert Sosnowski, twórca badania i raportu, a moduł na temat weryfikacji  

influencerów, Wojtek Kardyś – specjalista do spraw komunikacji internetowej, digital marketingu, e-PR oraz personal brandingu, komentator tematów influencerskich w mediach branżowych i ogólnopolskich.

Więcej informacji na temat tego wydarzenia można uzyskać na stronie https://www.influencermarketingmanager.pl.

Pełny raport, a w nim więcej szczegółów dotyczących wyników badania, wraz z komentarzami ekspertów z rynku jest dostępny na stronie: https://reachablogger.pl/blog/
Link do prezentacji:
https://reachablogger.pl/wp-content/uploads/2023/08/RaB_Raport_InfuencerMarketing_2023.pdf

Materiał prasowy

Jeden komentarz

  1. badanie pokazuje, że w tej branży cały czas coś się dzieje, a zmiany zachodzące na nim są bardzo istotne dla reklamodawców, agencji, influencerów i wszystkich zainteresowanych tym obszarem, pewnie nie zmieni się to w najbliższym czasie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *